Afgesloten discussies van de helpdesk

Hoofdlettergevoeligheid (in veld 'Code')

Lees meer

Hoofdlettergevoeligheid (in veld 'Code')

11 sep 2016 23:18
Ben beginnend Aldfaer-gebruiker en tot nu toe zeer tevreden.

In de velden 'Naam' en 'Voornaam' kan de hoofdlettergevoeligheid in- of uitgeschakeld worden.
Is dat ook mogelijk in het veld 'Code'?

Nu verandert Aldfaer bv. B11t2 automatisch naar B11T2, welke laatste al aan iemand anders is toegekend, dus dezelfde code voor twee verschillende personen.

Dank!!!
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Hoofdlettergevoeligheid (in veld 'Code')

11 sep 2016 23:51
Hoofdlettergevoeligheid geldt niet voor het veld Code. Corrigeren van iets wat foutief is getypt kan via Stamboom -> Onderhoud gegevens.

Let ook op de controle mogelijkheid om dubbel uitgegeven codes te controleren via het Bonus rapport Dubbelen in de rubriek Uitzoeken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: lucb
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

12 sep 2016 14:07
Dank voor uw snelle antwoord!

Is er een manier om dit toch voor elkaar te krijgen?
Welke methode is meest geschikt om codes te gebruiken?
Elke generatie een cijfer, of afwisselend letters en cijfers, of een andere methode?

Groeten

Luc
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

12 sep 2016 14:18
Er is geen manier om dit voor elkaar te brengen. M.a.w. tikt u iets met hoofdletters en daarna hetzelfde met kleine letters, dan zal Aldfaer zit naar Hoofdletters omzetten.

Het Code veld is typisch iets voor een eigen idee en er is geen 'voorschrift' hoe dit te doen. Ik denk dat de meesten van ons daar niets in hebben, tenzij er een specifieke behoefte is.

U moet zich eerst afvragen wàt u wilt, dat op dit moment niet door Aldfaer geboden wordt.

U heeft kennelijk de behoefte om zelf ieder een code te geven, maar waar dient dat dan voor?
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

12 sep 2016 14:47 - 12 sep 2016 14:51
Met deze vraag heb ik ook lang gezeten. Heb verschillende mogelijkheden getest, en telkens kom je wel een en ander probleem tegen. Altijd in gedachte houden de code zo kort mogelijk te houden. Heb ook getracht een verwijzing naar de generatie toe te passen maar heb achteraf moeten vaststellen (lees, door iemand overtuigd geworden) dat het niet veel zin heeft. Het codeveld gebruik ik ook om het gekoppeld materiaal te identificeren.

De gebruikte methode, overgenomen van een lid van deze forum' is als volgt;
VERM0001, waarin in dit voorbeeld, de eerste 4 letters van de achternaam zijn, in dit voorbeeld Vermeulen, gevolgd door een oplopende nummering. Deze persoon is diegene van waaruit de stamboom wordt opgebouw, ik dus. Het nageslacht krijgt een letter' dus VERM000a.

ter zijde: om vlug tussen de generaties te navigeren kan u gebruik maken van de bladwijzers. Een bladijzer maken van de stamvader van elke generatie. Let wel, gezien rangschikken vd bladwijzers niet mogelijk is, ze aanmaken in de juiste volgorde. (ooit een wens geweest om de rangschikking mogelijk te maken).

Zo zal eenieder zijn eigen methode hebben.
Laatst bewerkt 12 sep 2016 14:51 door JayCee.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

13 sep 2016 13:54
Han: Ik digitaliseer (via Aldfaer) een stamboom van iemand anders, die (op papier dus) een code voor elke persoon gebruikte. Vandaar mijn probleem. Is wel interessant om in de Personenlijst te sorteren en navigeren.

JayCee: Goede tip om Bladwijzer te gebruiken, navigeren wordt iets gemakkelijker.

Toch jammer dat dit (in mijn geval) veld 'Code' niet hoofdlettergevoelig is!
Zijn er mensen die daar iets kunnen aan doen?

Beiden: heel erg bedankt voor het meedenken én de heel snelle respons!!!!!

Groeten

Luc
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

13 sep 2016 15:45
Luc,
ik begrijp dat u verder jengelt naar mensen die daar iets aan kunnen doen; dat is alleen het Aldfaer team om eventueel op te nemen in een volgende versie.

Geef je weinig kans.

Leg eens voor hoe die code er uit ziet en waar het spaak loopt. U kunt altijd nog besluiten om een Overig feit met een categorie 'Code' te maken en daar op te nemen.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

13 sep 2016 17:12
Beste Luc,

Volgens mij kun je in het veld code zowel kleine als ook hoofdletters invoeren.
Bij mij werkt dat in ieder geval wel.
Uiteraard is, zoals eerder aangegeven, de code een persoonlijke keuze.
voorbeeld: 308805-Wit
Er is natuurlijk wel een probleempje als je dat via onderhoud om wilt zetten.
Dan kunnen er meer naar de nieuwe keuze gaan.
Je kunt echter bij onderhoud/zoeken zien wie allemaal die code hebben.
Maar als er niet meer dan enkelen nummers/enz zijn moet dat toch te doen zijn.

Groet,
Evert.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

13 sep 2016 17:38 - 13 sep 2016 17:39
Luc,
in aanvulling op Evert kunt u in het sjabloon Dubbelen nagaan of de Code dubbel is gebruikt en door wie.
Laatst bewerkt 13 sep 2016 17:39 door Han Kortekaas.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

13 sep 2016 18:28
Dag Luc
Je bent tot op heden de enige van alle gebruikers die een uniek probleem heeft met het code veld.
Ik verwacht dat het ontwikkelteam uw "wens" als "niet uitvoeren" klasseert
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena