- Bedankjes 1
Fouten in eigen sjabloon na update van versie
- Van Hoeck Charlie
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Fouten in eigen sjabloon na update van versie
21 mrt 2020 18:26
Beste
Na de update van het programma krijg ik foutmeldingen in de eigen sjablonen.
Via het forum heb ik al enkele fouten kunnen oplossen (_META...)
Voor volgende fouten heb ik niets gevonden:
1. _FUNCBEGI kan niet in een codeblok gedefinieerd worden.Wat moet ik wijzigen?
2. Een absoluut path in _METAPATH is niet meer toegestaan. Gebruik een relatief path tov van de uitvoermap.
bv.: _METAPATH( [
\Thuis\Stamboom\Personen\[::]_CODEINTE._FILL("0",5)[::] _F_NaamPad\:] , "g" )
Bedankt
Charie
Na de update van het programma krijg ik foutmeldingen in de eigen sjablonen.
Via het forum heb ik al enkele fouten kunnen oplossen (_META...)
Voor volgende fouten heb ik niets gevonden:
1. _FUNCBEGI kan niet in een codeblok gedefinieerd worden.Wat moet ik wijzigen?
2. Een absoluut path in _METAPATH is niet meer toegestaan. Gebruik een relatief path tov van de uitvoermap.
bv.: _METAPATH( [
\Thuis\Stamboom\Personen\[::]_CODEINTE._FILL("0",5)[::] _F_NaamPad\:] , "g" )Bedankt
Charie
- Han Kortekaas
-
Re: Fouten in eigen sjabloon na update van versie
21 mrt 2020 18:42
In een _FUNCBEGI kun je niet voor een tweede keer een _FUNCBEGI hebben.
De tweede keer kun je beter een aparte aanroep hebben naar een functie.
De Metatag zou denk ik _METAPATH( [:_FILEPATH[::]Thuis\Stamboom\Personen\[::]_CODEINTE._FILL("0",5)[::] _F_NaamPad\:] , "g" ) moeten zijn.
De tweede keer kun je beter een aparte aanroep hebben naar een functie.
De Metatag zou denk ik _METAPATH( [:_FILEPATH[::]Thuis\Stamboom\Personen\[::]_CODEINTE._FILL("0",5)[::] _F_NaamPad\:] , "g" ) moeten zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Van Hoeck Charlie
- Van Hoeck Charlie
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1
21 mrt 2020 19:02
Han
Ik zal in de loop van morgen alles wijzigen en testen
Bedankt voor snelle reactie
Ik zal in de loop van morgen alles wijzigen en testen
Bedankt voor snelle reactie
- Francke
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
22 mrt 2020 11:54
Aldfaer versie 8 bevat een ingebouwde sjabloon-debugger.
Doe de volgende stappen bij een afgesloten Aldfaer.
Zoek in Aldfaer.iniprogram naar de regel [Debugger]
en zoek nu verder naar Visible=0 en verander de 0 in een 1 en bewaar de wijzigingen.
Als u nu Aldfaer opstart zal de sjabloon-debugger zichtbaar worden totdat u hem weer afsluit en u opnieuw
de bovenstaande acties moet uitvoeren om hem weer te kunnen gebruiken.
Wellicht helpt het met het foutzoeken in uw eigen sjablonen.
Doe de volgende stappen bij een afgesloten Aldfaer.
Zoek in Aldfaer.iniprogram naar de regel [Debugger]
en zoek nu verder naar Visible=0 en verander de 0 in een 1 en bewaar de wijzigingen.
Als u nu Aldfaer opstart zal de sjabloon-debugger zichtbaar worden totdat u hem weer afsluit en u opnieuw
de bovenstaande acties moet uitvoeren om hem weer te kunnen gebruiken.
Wellicht helpt het met het foutzoeken in uw eigen sjablonen.
- Han Kortekaas
-
22 mrt 2020 12:01
het meest eenvoudige en doeltreffende is het sjabloon starten met de toets CTRL + klik op het sjabloon. Het sjabloon wordt dan uitgevoerd en geeft alle waarschuwingen en fouten én de regel waar de fout te lokaliseren is. Bij het klikken op OK in het rapportdetailvenster zal het rapport getoond worden - vermits er geen fouten zijn.
- Van Hoeck Charlie
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1
22 mrt 2020 16:15
Aan Han en anderen
Het is me niet gelukt daarom een woordje uitleg:
In Aldfaer staat er bij: <Extra><Instellingen><Rapporten><Rapportuitvoer>:
“\\Thuis\Stamboom\Rapportuitvoer\”
Wanneer ik nu een nieuwe persoon heb toegevoegd runde ik het sjabloon.
Dit sjabloon maakte een map aan onder het volgend pad: “\\Thuis\Stamboom\Personen\”.
De naam van de map werd samengesteld met het intern volgnummer en de naam van de nieuwe persoon.
Onder deze nieuwe map werd een bestand aangemaakt samengesteld uit het intern volgnummer + ”Persoonskaart”
Als resultaat krijg ik dan bv: “\\Thuis\Stamboom\Personen\00165 De Bondt Pieter\00165 Persoonskaart.txt”
Met de <Instellingen> in Aldfaer werd er geen rekening gehouden.
Wanneer ik nu het sjabloon met, zoals gesuggereerd, _FILEPATH erin run
komt alles onder “\\Thuis\Stamboom\Rapportuitvoer\” (zie <Instellingen>) terecht.
Ik krijg dan:
“\\Thuis\Stamboom\Rapportuitvoer\thuis\Stamboom\Personen\00165 De Bondt Pieter\00165 Persoonskaart.txt” .
Ik heb “\\Thuis\Stamboom\Personen\” in een stringvariable (_SETDEF, _SETADD) gezet maar dit lukt ook niet.
Graag jullie hulp
Alvast bedankt
Charlie
Het is me niet gelukt daarom een woordje uitleg:
In Aldfaer staat er bij: <Extra><Instellingen><Rapporten><Rapportuitvoer>:
“\\Thuis\Stamboom\Rapportuitvoer\”
Wanneer ik nu een nieuwe persoon heb toegevoegd runde ik het sjabloon.
Dit sjabloon maakte een map aan onder het volgend pad: “\\Thuis\Stamboom\Personen\”.
De naam van de map werd samengesteld met het intern volgnummer en de naam van de nieuwe persoon.
Onder deze nieuwe map werd een bestand aangemaakt samengesteld uit het intern volgnummer + ”Persoonskaart”
Als resultaat krijg ik dan bv: “\\Thuis\Stamboom\Personen\00165 De Bondt Pieter\00165 Persoonskaart.txt”
Met de <Instellingen> in Aldfaer werd er geen rekening gehouden.
Wanneer ik nu het sjabloon met, zoals gesuggereerd, _FILEPATH erin run
komt alles onder “\\Thuis\Stamboom\Rapportuitvoer\” (zie <Instellingen>) terecht.
Ik krijg dan:
“\\Thuis\Stamboom\Rapportuitvoer\thuis\Stamboom\Personen\00165 De Bondt Pieter\00165 Persoonskaart.txt” .
Ik heb “\\Thuis\Stamboom\Personen\” in een stringvariable (_SETDEF, _SETADD) gezet maar dit lukt ook niet.
Graag jullie hulp
Alvast bedankt
Charlie
- Han Kortekaas
-
22 mrt 2020 18:00 - 22 mrt 2020 18:00
Onder de Instellingen -> Rapportuitvoer staat sowieso een pad wat vreemd is. Je moet die map altijd met een schijfindicatie beginnen, dus C:\ of
\ enz. _FILEPATH pakt dat pad automatisch op en moet je dus niet meer daarna apart herhalen.
\ enz. _FILEPATH pakt dat pad automatisch op en moet je dus niet meer daarna apart herhalen.
Laatst bewerkt 22 mrt 2020 18:00 door Han Kortekaas.
- Van Hoeck Charlie
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1
22 mrt 2020 18:50
Han
Ik heb een netwerk dat "Thuis" noemt. De mappen worden gedeeld met mijn labtop en vaste pc
Op mijn "vaste" PC staat het programma onder C:\stamboom met onderlinge mappen
Deze mappen wordt gedeeld in het netwerk.
Of ik nu op mijn laptop of op mijn vaste pc werk, alle rapporten komen op mijn vaste pc.
Ook de zelfgemaakte sjablonen staan op de vaste pc
In de instellingen staat er het volgende:
Rapportuitvoer:
\\Thuis\Stamboom\Rapportuitvoer\
Eigen sjablonen en invoegtoepassingen:
\\Thuis\Stamboom\Invoegtoepassingen\
Standaard tekstrapporten
Voorgeslacht:
\\Thuis\Stamboom\Aldfaer-Sjablonen\Aldfaer-rapporten\Kwartierstaat.asj
Persoonskaart:
\\Thuis\Stamboom\Invoegtoepassingen\Eigen sjablonen\sjaPersoneelskaartViaSelectie.asj
Nageslacht:
\\Thuis\Stamboom\Aldfaer-Sjablonen\Aldfaer-rapporten\Parenteel.asj
Standaard grafische rapporten
Voorgeslacht:
\\Thuis\Stamboom\Aldfaer-Sjablonen\Grafische rapporten\Kwartierstaat (Grafisch).asj
Nageslacht:
\\Thuis\Stamboom\Aldfaer-Sjablonen\Grafische rapporten\Parenteel (Grafisch).asj
De grafische rapporten zijn niet zelfgemaakt.
Alles werkt perfect ook zonder C:
Bedankt
Charlie
Ik heb een netwerk dat "Thuis" noemt. De mappen worden gedeeld met mijn labtop en vaste pc
Op mijn "vaste" PC staat het programma onder C:\stamboom met onderlinge mappen
Deze mappen wordt gedeeld in het netwerk.
Of ik nu op mijn laptop of op mijn vaste pc werk, alle rapporten komen op mijn vaste pc.
Ook de zelfgemaakte sjablonen staan op de vaste pc
In de instellingen staat er het volgende:
Rapportuitvoer:
\\Thuis\Stamboom\Rapportuitvoer\
Eigen sjablonen en invoegtoepassingen:
\\Thuis\Stamboom\Invoegtoepassingen\
Standaard tekstrapporten
Voorgeslacht:
\\Thuis\Stamboom\Aldfaer-Sjablonen\Aldfaer-rapporten\Kwartierstaat.asj
Persoonskaart:
\\Thuis\Stamboom\Invoegtoepassingen\Eigen sjablonen\sjaPersoneelskaartViaSelectie.asj
Nageslacht:
\\Thuis\Stamboom\Aldfaer-Sjablonen\Aldfaer-rapporten\Parenteel.asj
Standaard grafische rapporten
Voorgeslacht:
\\Thuis\Stamboom\Aldfaer-Sjablonen\Grafische rapporten\Kwartierstaat (Grafisch).asj
Nageslacht:
\\Thuis\Stamboom\Aldfaer-Sjablonen\Grafische rapporten\Parenteel (Grafisch).asj
De grafische rapporten zijn niet zelfgemaakt.
Alles werkt perfect ook zonder C:
Bedankt
Charlie
- Han Kortekaas
-
22 mrt 2020 19:03 - 22 mrt 2020 19:03
Ik raad je aan om in het netwerk toch een onderscheid te maken in een installatiemap (dus alles wat bij een installatie van Aldfaer hoort) en een documentenmap voor Aldfaer (alles wat bij de gebruiker thuishoort)
Laatst bewerkt 22 mrt 2020 19:03 door Han Kortekaas.
- Van Hoeck Charlie
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1
23 mrt 2020 10:24
Han
Het programma staat op pc en labtop onder C:\Aldfaer\Aldfaer.exe
Deze map staat niet in het werkwerk en is dus niet gedeeld.
De data (ook zelfgemaakte sjablonen) staan alleen op pc onder
\Stamboom\.
Deze map staat wel in het werkwerk. Mijn data zijn dus wel degelijk gescheiden van het programma.
Ik kan perfect het programma opnieuw installeren, update uitvoeren en C: formateren zonder dat mijn data verloren gaat.
Daarmee is echter mijn probleem nog niet opgelost.
Klopt het dat ik nu in een sjabloon niet meer kan bepalen waar een bestand bewaard wordt
omdat er steeds naar de instellingen wordt gekeken waar de rapporten naar toe gaan?
Als dit zo is dan is het probleem voor mij opgelost.
Alle “geneste” functies verplaatst.
De sjablonen werken zonder errors.
Nog een laatste vraag.
In de vorige versie werd na het beëindigen van het sjabloon het aangemaakt bestand in mijn tekst-editor geopend. Nu niet meer, alleen wanneer ik CTRL indruk bij het starten van het sjabloon dan wordt wel mijn tekst-editor geopend met het aangemaakt bestand.
Alvast hartelijk bedankt voor de snelle accurate ondersteuning.
In deze bizarre tijden een gezonde groet
Charlie
Het programma staat op pc en labtop onder C:\Aldfaer\Aldfaer.exe
Deze map staat niet in het werkwerk en is dus niet gedeeld.
De data (ook zelfgemaakte sjablonen) staan alleen op pc onder
\Stamboom\.Deze map staat wel in het werkwerk. Mijn data zijn dus wel degelijk gescheiden van het programma.
Ik kan perfect het programma opnieuw installeren, update uitvoeren en C: formateren zonder dat mijn data verloren gaat.
Daarmee is echter mijn probleem nog niet opgelost.
Klopt het dat ik nu in een sjabloon niet meer kan bepalen waar een bestand bewaard wordt
omdat er steeds naar de instellingen wordt gekeken waar de rapporten naar toe gaan?
Als dit zo is dan is het probleem voor mij opgelost.
Alle “geneste” functies verplaatst.
De sjablonen werken zonder errors.
Nog een laatste vraag.
In de vorige versie werd na het beëindigen van het sjabloon het aangemaakt bestand in mijn tekst-editor geopend. Nu niet meer, alleen wanneer ik CTRL indruk bij het starten van het sjabloon dan wordt wel mijn tekst-editor geopend met het aangemaakt bestand.
Alvast hartelijk bedankt voor de snelle accurate ondersteuning.
In deze bizarre tijden een gezonde groet
Charlie
- Han Kortekaas
-
23 mrt 2020 11:56
Charlie,
het klopt dat de uitvoer van de sjablonen naar 1 map gestuurd worden en dat is de Rapportuitvoermap conform de Instellingen -> Bestanden. Voorheen kon je dat extra in een sjabloon sturen naar een andere locatie, waarbij er een waarschuwing kwam. Die mogelijkheid is nu met het strikter toepassen van de sjabloonTags (eindelijk) onmogelijk.
Bij updates van Aldfaer.exe en Aldfaer rapportages wordt uitsluitend gekeken naar de installatiemap, waar dus nooit eigen bestandjes in mogen staan. Overige updates kijken naar het pad ingesteld onder Instellingen -> Bestanden 'Eigen sjablonen en invoegtoepassingen'.
Ik vermoed dat de combinatie van thuisnetwerk en het openen van een sjabloon wat wegschreef buiten het rapportuitvoerpad én jouw Instellingen voor IE het rapport opende in een tekst-editor, in plaats van in IE.
In versie 8.0 kun je een rapport openen met CTRL + d-klik waarbij het sjbloon alle eventuele fouten en/of waarschuwingen geeft met de OK knop in het rapportdetailvenster. Als er geen fouten zijn, dan opent het rapport zich na de klik op OK en in het interne browser IE van Aldfaer. Als dit naar een tekst-editor gaat dan heb je hoogstwaarschijnlijk een bestandsassociatie html verkeerd staan.
het klopt dat de uitvoer van de sjablonen naar 1 map gestuurd worden en dat is de Rapportuitvoermap conform de Instellingen -> Bestanden. Voorheen kon je dat extra in een sjabloon sturen naar een andere locatie, waarbij er een waarschuwing kwam. Die mogelijkheid is nu met het strikter toepassen van de sjabloonTags (eindelijk) onmogelijk.
Bij updates van Aldfaer.exe en Aldfaer rapportages wordt uitsluitend gekeken naar de installatiemap, waar dus nooit eigen bestandjes in mogen staan. Overige updates kijken naar het pad ingesteld onder Instellingen -> Bestanden 'Eigen sjablonen en invoegtoepassingen'.
Ik vermoed dat de combinatie van thuisnetwerk en het openen van een sjabloon wat wegschreef buiten het rapportuitvoerpad én jouw Instellingen voor IE het rapport opende in een tekst-editor, in plaats van in IE.
In versie 8.0 kun je een rapport openen met CTRL + d-klik waarbij het sjbloon alle eventuele fouten en/of waarschuwingen geeft met de OK knop in het rapportdetailvenster. Als er geen fouten zijn, dan opent het rapport zich na de klik op OK en in het interne browser IE van Aldfaer. Als dit naar een tekst-editor gaat dan heb je hoogstwaarschijnlijk een bestandsassociatie html verkeerd staan.