foutmelding

Lees meer

foutmelding

02 okt 2023 12:45
Mijn vraag is al vaker aan de orde geweest, maar ik heb de oplossing niet gevonden.
Ik werk met versie 10.1
Want als ik een rapport wil maken, bijvoorbeeld kwartierstaat, dan krijg ik onderstaande tekst.

Er is een fout opgetreden
Vereist versienummer van Aldfaer niet gevonden in bibliotheekbestand Basis.
Controleer de locatie en het versienummer van het ingelezen bibliotheekbestand.
Versienummer Basis: niet gevonden!
Locatie Basis: niet gevonden!

Graag verneem ik de oplossing.

Lees meer

Re: foutmelding

02 okt 2023 16:40
Uw vraag heeft te maken met het niet kunnen vinden van een (of meerdere) bestand. Ik weet niet wat u zelf heeft gedaan vóórdat de fout ontstond.
Welke versie heeft U?
Dat kan zijn dat er mappen verplaatst zijn buiten Aldfaer om of Aldfaer is verplaatst of Aldfaer staat dubbel op uw PC.
In al die gevallen kijk onder Extra -> Instellingen -> Bestanden of de links naar de mappen goed zijn ingevuld EN of die mappen zelf de getoonde bestandjes bevatten.

Een andere mogelijkheid is dat de taalsetting van uw PC op US staat waardoor diakrieten verkeerd gelezen worden. Voorbeeld is dat u een map \Documenten\Aldfaer\Veiligheidskopieën\ niet ziet maar wel \Documenten\Aldfaer\Veiligheidskopie n\ op de blanko spatie ziet u eventueel een jujube staan met vraagteken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: B.D. Poppen

Lees meer

30 jan 2024 21:14
Hallo,

Ik heb exact dezelfde foutmelding. Mijn versie is 10.1, Rapportversie 10.0.0.2.
Als ik hier over deze foutmelding lees begrijp ik niet wat de clou is om rapporten te kunnen maken.
Het programma Aldfaers staat bij mij op C:\Aldfaer en werkt al jaren uitstekend.
De data en de rapportsjablonen staan bij mij op een netwerklocatie onder Y:\Mijn Documenten\Genealogie
Onder instellingen heb ik gecontroleerd of onder Rapporten->Bestanden verwezen wordt naar bestaande mappen en sjabloonbestanden. Dat is dus het geval.
Als is de map met sjablonen naar C:\Aldfaer terugzet blijf ik dezelfde foutmelding houden.
Hoe kan ik toch een Parenteel maken?

Aldfaer installeert standaard alle bestanden op C:\ maar ivm gewenste backups heb ik een poos geleden alles behalve de software op het netwerk gezet. Als dat niet kan/mag dan hoor ik dat graag.

Bijlagen:

Lees meer

30 jan 2024 22:54
Voor mijn duidelijkheid; heeft u delen van C:\Aldfaer verplaatst? Dus delen uit de installatiemap van Aldfaer. Dat is niet de bedoeling en als u zegt dat u die heeft teruggeplaatst dan is de kans toch aanwezig dat e.e.a. verkeerd is gegaan. Heeft u inhoudelijk ook gecontroleerd of die bestanden aanwezig zijn in de vermelde mappen? Dat kunt u doen door op het gele mapje achter de link te klikken.

Als u voor back-up doeleinden iets naar Y:\ heeft verplaatst is het dan zo dat Y:\ in een synchronisatieproces zit van OneDrive of soortgelijke cloud toepassingen?

Lees meer

01 feb 2024 16:59 - 01 feb 2024 18:35
 Als ik een rapport o.i.d. wil maken krijg ik onderstaande tekst.

Er is een fout opgetreden
Vereist versienummer van Aldfaer niet gevonden in bibliotheekbestand Basis.
Controleer de locatie en het versienummer van het ingelezen bibliotheekbestand.
Versienummer Basis: niet gevonden!
Locatie Basis: niet gevonden!

Ik heb Aldfaer verwijderd van mijn pc en geheugen etc. schoongemaakt.
Een dag later heb ik Aldfaer opnieuw geinstalleerd en de bestanden behorend bij de personen die ik samenstel er weer aan toegevoegd.
Ik werk met versie 10.1. Rapportversie 10.0.0.2.
De taalsetting van mijn PC is oke.

Helaas blijkt er niets veranderd te zijn en krijg ik dezelfde foutmelding als ik een rapport o.i.d. wil maken.

Hopelijk krijg ik nu een oplossing die wel werkt.

mvg Bob Poppen

Dit onderwerp was al eens door u gepost en derhalve moeten volgende berichten als 'Antwoord' toegevoegd worden opdat eventuele reacties allemaal in het zicht blijven. Overigens heeft u nu twee accounts met twee verschillende e-mailadressen. Het liefst zien wij bij een wisseling van e-mailadres dat u dat in uw Profiel wijzigt.

mvg webmaster
Laatst bewerkt 01 feb 2024 18:35 door Webmaster.

Lees meer

01 feb 2024 19:20
mijn oude emailadres is vervallen en kan dus verwijderd worden en daarmee het andere account.
dat zoiets ook in "profiel" kan was mij niet duidelijk - sorry.
overigens blijft mijn vraag dezelfde, ik heb al van alles geprobeerd, maar een oplossing heb ik niet gevonden.
wellicht is dit met het programma Teamviewer wel mogelijk.
mvg Bob

Lees meer

01 feb 2024 21:52
Bob,
Voor een hulp via Teamviewer, klik op 'Lees meer' onder mijn naam en vervolgens op het envelopje voor mijn e-mailadres. stuur mij een bericht om af te spreken.

Lees meer

Re: foutmelding opgelost

13 feb 2024 20:25
Dankzij de hulp via TeamViewer van JayCee is het probleem opgelost.
Hulde voor zijn inzet, zijn geduld en zijn vele tips.
Hartelijk dank JayCee.

Lees meer

13 feb 2024 23:07
Interessant voor lezers is wel wat de oorzaak was.

Lees meer

13 feb 2024 23:27 - 14 feb 2024 10:15
Via Teamviewer herstelt. Oorzaak: meervoudige installaties, de installatiemap, incl. de datamappen, stonden in C:\Aldfaer en gesynchroniseerd met OneDrive en DropBox.
De installatie herstelt en materiaalmappen herschikt.
Een wybertje bij menu 'Doneer' en in de naam van de map voor veiligheidskopieën. Dit herstelt door het toepassen van de aangeboden oplossing in  installatie hersteld

Laatst bewerkt 14 feb 2024 10:15 door Han Kortekaas. Reden: link

Gemaakt door Kunena