Versie 11 is onwerkbaar sloom

Lees meer

Versie 11 is onwerkbaar sloom

11 sep 2024 15:33
Vanmorgen versie 11 van Aldfaer geinstalleerd.

Als ik een persoon toevoeg - of zelfs alleen maar een geboorteplaats bij een bestaande persoon - dan moet ik ca. een halve minuut wachten voor Aldfaer reageerd. Aldfaer is werkelijk onwerkbaar sloom geworden. Ik heb 172.841 personen in mijn bestand zitten en gebruik Aldfaer vanaf het begin.
Ik doe regelmatig "bestand opschonen". 

Met vriendelijke groet,
Joan

Lees meer

Re: Popup bij genereren van bestanden bij Versie 11 = foetsie

11 sep 2024 15:38
Als ik Aldfaer versie 11 (vanmorgen geinstalleerd) bestanden voor mijn website laat genereren, dan is het schermpje dat de voortgang hoort te tonen NERGENS OP HET SCHERM. Als ik over Aldfaer ga met de muis, dan flikkert die, waardoor ik weet dat hij nog bezig is. Als hij klaar is dan popt hij een groot scherm op.
Maar hij toont NIET de voortgang dialoog en ik kan het genereren dus ook niet halverswege stoppen.

Mogelijk hiermee gerelateerd is, dat als ik op een dag rapporten wil gaan genereren, het rapport Window bij de 1e x klikken niet zichtbaar is (dat zat ook al in de vorige versie). Dan moet ik Aldfaer afsluiten en opnieuw opstarten en dan is het wel zichtbaar. Kennelijk start het rapport Window standaard buiten de coordinaten van het scherm op en is hij dus alleen zichtbaar, als hij al open is bij het opstarten.

Met vriendelijke grote,
Joan

Lees meer

Re: Versie 11 is onwerkbaar sloom

11 sep 2024 16:20
Joan,
Rapport detailvenster is dus niet zichtbaar. Is dat bij ieder rapport of alleen bij het gemelde proces. Welk rapport werd opgestart?
Het kan voorkomen dat het rapportdetail venster op de achtergrond zit. Probeer eens  met een sterk verkleind hoofdvenster te werken.

Dit is een bekend probleem wat zichzelf oplost als je ieder pull-down venstertje 1 keer met de muis doorloopt.

Bij blijvende traagheid zou u gebaat zijn om de vorige versie terug te zetten en dan de veiligheidskopie die gemarkeerd is als  uw_naam_ voor conversie vs 11.alx in te lezen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Joan Bos

Lees meer

Re: Versie 11 is onwerkbaar sloom & popup scherm is echt nergens

24 sep 2024 09:41
Beste Han. Dank voor je reactie.

(1) Ook met het voorouders genereren rapport van het icoontje in de balk, lijkt er helemaal niets te gebeuren, alsof ik nooit op het icoontje heb gedrukt. Dat hij bezig is, merk ik alleen, omdat Aldfaer dan helemaal niet meer reageert.
Het hoofdvenster sterk verkleinen levert niets op.

(2) De toevoeging bij de getuigen toevoegen vind ik wel mooi aan de nieuwe versie, dus ik heb ermee doorgewerkt (ook denkend dat het wellicht verergerd wordt door de virusscanner, die komende week ermee stopt). Ik kan eens met mijn partner overleggen of extra geheugen in mijn pc nog mogelijk is.
In de Task Manager kan ik zien dat Aldfaer erg veel geheugen gebruikt.

met vriendelijke groet,
Joan Bos

Lees meer

24 sep 2024 09:42
Het ligt niet aan de swap space, die heb ik genoeg.

Lees meer

24 sep 2024 10:17 - 24 sep 2024 10:20
Joan,

Uit eerdere meldingen blijkt inderdaad soms een traagheid in het verwerken, doch meestal 2 à 3 seconden.
Ga eens na of de installatie correct is verlopen bv geen vreemde bestanden in C:\Aldfaer, stambomen en invoegtoepassingen gesynchroniseerd met OneDrive/DropBox.
Laatst bewerkt 24 sep 2024 10:20 door JayCee.

Lees meer

25 sep 2024 16:34
Vorige week versie 11 gedownload en inderdaad het programma is vergeleken met 10.1 erg traag.
Ik heb de antwoorden en suggesties na gelopen en kom geen streep verder.
Het blijft traag. Mij is vroeger verteld dat het programma een enorm aantal personen kan herbergen dus ik ben begonnen met goede inzet en heb nu ruin 526000 personen in mijn bestand.
Ik gebruik voor een studie van familie verbanden van de adel.
Ik heb geen idee of dit nog opgelost en zit een beetje met de handen in het haar.
Wie gaat dit oplossen???

Lees meer

25 sep 2024 19:04
Wat ik vaststel is dat de traagheid zich vooral voordoet bij werken in het hoofdvenster.
b.v
Je verandert in het hoofdvenster een veld, de verwerking van die wijziging duurt lang

Je voert een nieuw persoon in, open het invoervenster gaat normaal en werken in het invoerveld gaat normaal. Sluiten van het invoer veld gaat normaal, echter nu moet deze invoer verwerk worden in het hoofdvenster (dus in de database) en dat vraagt tijd afhankelijk van de grootte van het bestand vraagt dat al dan niet veel tijd.

E.e.a. vastgesteld met een bestand van bijna 100'000 persoenen maar ook met een bestand van 5 personen. Hoe groter het aantal personen, des te meer tijd is nodig voor het verwerken van de invoer en/of mutaties

Lees meer

26 sep 2024 20:53
Versie 11 is geen vooruitgang. Het hoofdvenster is onvoorstelbaar traag. Dit doet zich vooral voor bij het invoeren van een geboorteplaats, bij mij voor bij de huwelijksdatum. Ontzettend storend en duidelijk een probleem van Aldfaer en niet van onze computers. Mijn PC is snel, goed getuned en geeft nergens problemen mee, ook niet met versie 10. Het is overduidelijk een gevolg van veranderingen in de nieuwe versie. Het maakt het werken met Aldfaer geen pretje. Ik heb 122.000 personen in het bestand. 

Het zou fijn zijn als het Aldfaerteam hier op reageert en aangeeft wat er aan de hand is. 

Lees meer

26 sep 2024 20:57
@Theo Leegwater.
Mijn bestand telt 123.000 personen waarvan een heel groot deel adel. Adellijke voorouders van mijn kinderen vanaf de 19e eeuw en terug en daarnaast heel veel koningshuizen tot de huidige tijd (dus vanuit gezamenlijke voorouders in de middeleeuwen en dan naar het heden). 
Dit geeft al lang problemen bij mij met het maken van een kwartierstaat van mijn kinderen, maar ook met bijvoorbeeld verwantschapsvergelijkingen.
Nu komt de extra vertraging van versie 11 in de invoervelden er ook nog eens bij. 

Lees meer

26 sep 2024 21:25
@André
Stuur eens een knipsel van het pad naar de locatie van de stamboom en de installatiemap van Aldfaer.

Lees meer

27 sep 2024 11:33
Mijn pad van de stambomen is als volgt:

C:\Users\Gebruiker\Documents\Aldfaer\Stambomen
Mijn pad naar de installatie map is als volgt:

C:\Aldfaer

Gemaakt door Kunena