Verwantschap berekenen

Lees meer

Verwantschap berekenen

03 aug 2025 15:48
L.S.,

Na geruime tijd afwezig te zijn geweest heb ik vandaag Aldfaer weer opgestart. Ik liep tegen een, mijn insziens, vreemde zaak aan. Als ik mijzelf referentiepersoon maak en in het verwantschap deel van Aldfaer mijn grootmoeder selecteer en daarna op "Totaaloverzicht" druk, zie ik in dit overzicht dat ik de kleinzoon van mijn grootmoeder ben. 
Nu meen ik mij van enkele jaren geleden te herinneren als ik ditzelfde deed in de toenmalige versie van Aldfaer, dat in "Totaaloverzicht" getoond werd dat mijn oma mijn grootmoeder was. Is mijn herinnering niet correct of indien dit wel het geval is, welke instelling dien ik te veranderen om dus de Proband en Verwant in de zoekfunctie om te wisselen?

Hartelijk dank voor uw medewerking,

Met vriendelijke groet,

Hans van Wijhe

Lees meer

Re: Verwantschap berekenen

03 aug 2025 16:05
Hans,

Bij het selecteren van je Grootmoeder ben jij de kleinzooon.
Bij het selecteren van jezelf is zij je Grrootmoeder.

Groet,
Evert.

Lees meer

03 aug 2025 17:12
Evert,

Hartelijk dank voor je reactie. 

Ikzelf sta altijd in het hoofdscherm als ik Aldfaer open. Als ik je dus goed begrijp moet ik mijzelf vervangen door, in dit geval, mijn grootmoeder, dan het menudeel Verwantschap aanklikken en hierin mijzelf weer te selecteren om uiteindelijk in de rapporten te zien te krijgen dat mijn oma mijn grootmoeder is. Is dit niet van Amsterdam naar Groningen via Maastricht gaan?

Zoals ik al schreef, ik meen mij te herinneren dat ik vanuit het "hoofdscherm" alleen maar op "Verwantschap" hoefde te drukken, een bepaald persoon, in dit geval als voorbeeld mijn grootmoeder, te selecteren en in het rapport te zien krijgen dat ik inderdaad met mijn grootmoeder te maken heb :) . Ik zal het dus wel bij het verkeerde eind hebben, de leeftijd begint een rol te spelen :) 

Nogmaals dank,
Hans

Lees meer

03 aug 2025 17:54
Hans,
Dan heb ik het verkeerde scherm/venster voor ogen.
Sorry, maar ben ook de jongste niet meer.
Groet,
Evert.

Lees meer

03 aug 2025 18:07
Hans,
Nog een poging.
Als je de tab vewantschappen indrukt en daarna de F1 toets kom je in de help bij de uitleg over verwantschappen.
Groet en succes,
Evert.

Lees meer

03 aug 2025 19:00
Evert,

Wederom dank voor je hulp. Hier volgt een deel van het help-scherm betreffende "verwantschappen"

"U berekent de verwantschap tussen twee personen als volgt.
  1. Kies een persoon in de lijst links in het venster. Dit is de proband.
  2. Kies een persoon in de lijst rechts in het venster. Dit is de verwant.
  3. Klik op knop Bereken verwantschap om de verwantschap te laten berekenen. U kunt ook een vinkje zetten bij Automatisch berekenen.
"
Het is nu nog verwarrender voor mij geworden. Als ik op de knop "Verwantschap" gedrukt heb, krijg ik slechts een (1) lijst met personen. De proband dus. Een lijst rechts heb ik niet. 

Het spijt mij dat ik je zo lastig val met mijn "probleem", maar ik ben je zeer erkentelijk voor je hulp.

Hartelijke groet,
Hans

Lees meer

03 aug 2025 19:22 - 03 aug 2025 19:26
Hallo Hans,
Uit je antwoord begrijp ik dat we het waarschijnlijk niet over hetzelfde hebben..
Er zijn nl 2 mogelijkheden:
I - er is een uitgebreide verwantschap berekening mogelijk via Tonen/Verwantschap
Dat wil ik je wel verder uitleggen maar daar heb ik pas vanaf morgenmddag tijd voor.
-stuur me dan even een mailtje mijn e-mail adres-
even met de muis over het envelopje gaan
II - de Tab Verwanten (door mij abusiefelijk Tab verwantschappen genoemd)

Dus welke bedoel je?
Evert.
Laatst bewerkt 03 aug 2025 19:26 door Evert. Reden: aanvullende info

Lees meer

03 aug 2025 19:31
Hans,
Nog even als aanvulling.
Als het venster verwantschappen tonen open staat en je drukt op F! dan volgt ook hier weer een uitgebreide help pagina.

Groet,
Evert.

Lees meer

03 aug 2025 19:39
Evert,

Geen van beide. Hoewel als ik deze probeer, krijg ik hetzelfde scherm als het scherm dat ik krijg als ik op het "Verwantschap" icoon druk boven in de menubalk van het hoofdscherm. In dat scherm krijg ik dus alleen  maar een lijst met personen.
Ik heb ook gecheckt of ik de laatste versie van Aldfaer heb en dat is het geval.

Ik wil je met alle plezier een screenshot sturen van het scherm dat ik telkenmale, onder welke optie die je aangaf, ook krijg. Maar dat doe ik dan wel via e-mail, als je dat wilt.

Hans

Lees meer

04 aug 2025 09:21
Dag Hans,

Stuur maar even een knipsel naar mijn e-mail adres.
Dat is te vinden door in te loggen.
Dan bij dit bericht links bij mijn naam naar onder te gaan en het vakje 'lees meer' open te klikken.
vevolgens met de muisaanwijzer over het envelopje te bewegen en dan zie je mijn adres.

Groet,
Evert.

Lees meer

04 aug 2025 11:18
Goedemorgen Evert,

Het knipsel is naar je onderweg.

Groet,

Hans

Lees meer

05 aug 2025 13:54
Na buiten het Forum om wat knipsels uitgewisseld te hebben bleek het Venster via Tonen/Verwantschap alleen het linkerdeel te bevatten.
Dus was er geen mogelijkheid zichtbaar om 2 personen te vergelijken.
Hans heeft dit hersteld door met geopend/actief venster de sneltoetsencombinatie Cntr+F11 in te drukken (zoals in de Help aangegeven).

Evert.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hans van WIjhe

Gemaakt door Kunena