- Bedankjes 97
Aldfaerscherm laat geen UTF codes meer zien
- Antoon
Lees minder
Lees meer
Re: Aldfaerscherm laat geen UTF codes meer zien
07 feb 2025 15:20
Ik kan bevestigen dat de door JayCee vermelde instelling 'Bèta: Gebruik Unicode UTF-8 voor wereldwijde taalondersteuning' de oorzaak is van de ruitjes met vraagteken. Als ik die instelling in Win 11 Pro activeer en heropstart, dan heb ik ook ruitjes met vraagteken in Aldfaer. De instelling moet dus uit staan.
- Michaël Boers
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
07 feb 2025 22:35
Ik heb op mijn bureaublad een link naar een ebstaand tekstbestand gecreëerd met de naam: きぼう.lnk
Ik heb op mijn bureaublad een nieuw leeg tekstbestand gecreëerd met de naam きぼう.txt
Ik heb Google Chrome nooit op mijn PC geïnstalleerd gehad.
Ik heb mijn PC herstart.
Het probleem blijft bestaan, zowel op het scherm, als in rapportages.
Ik heb een oud rapport dat er OK uitziet opnieuw gedraaid een bestandsvergelijking uitgevoerd. Behalve een paar kleine tekstuele verschillen, doordat ik de data inmiddels wat heb aangepast, is er een groot verschil dat de nieuwe sjabloon output een heel stuk javascript bevat.
Michaël
Ik heb op mijn bureaublad een nieuw leeg tekstbestand gecreëerd met de naam きぼう.txt
Ik heb Google Chrome nooit op mijn PC geïnstalleerd gehad.
Ik heb mijn PC herstart.
Het probleem blijft bestaan, zowel op het scherm, als in rapportages.
Ik heb een oud rapport dat er OK uitziet opnieuw gedraaid een bestandsvergelijking uitgevoerd. Behalve een paar kleine tekstuele verschillen, doordat ik de data inmiddels wat heb aangepast, is er een groot verschil dat de nieuwe sjabloon output een heel stuk javascript bevat.
Michaël
- Michaël Boers
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
07 feb 2025 22:44
Op mijn systeem (Win10) stond Current System Locale "Beta: Use Unicode UTF-8 for worldwide language support" al aangevinkt. Dus daar heb ik niets gewijzigd.
- JayCee
-
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 1066
07 feb 2025 22:55 - 07 feb 2025 22:55Op mijn systeem (Win10) stond Current System Locale "Beta: Use Unicode UTF-8 for worldwide language support" al aangevinkt. Dus daar heb ik niets gewijzigd.
Verwijder de vink en pc heropstarten.
Laatst bewerkt 07 feb 2025 22:55 door JayCee.
- TR
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 4
08 feb 2025 00:42
@MB:
Ik heb de vergelijking snel bekeken.
In het oude rapport worden standaard diacritische tekens gebruikt of ampersandcodes (< voor kleiner dan, ± voor plusminus e.d.)
In het nieuwe rapport wordt op een aantal plaatsen unicode gebruikt.
Ik hoop dat ook bij jouw rapportages en schermen het probleem veroorzaakt wordt door de instelling die JayCee noemt.
Volg eerst zijn advies.
Je hebt het oude rapport uit juli 2024 en je hebt het nieuwe rapport van 7 februari 2025 (aangemaakt met de verkeerde instelling).
Als je het advies van JayCee gevolgd hebt, zou je dan beide html-bestanden met de browser willen openen en terug willen melden of de bestanden goed getoond worden? Ik vraag dit om zeker te weten dat de inhoud van de rapporten correct is, anders gezegd: als beide rapporten nu goed zijn dan speelde het probleem alleen bij weergeven.
Groet,
TR
Ik heb de vergelijking snel bekeken.
In het oude rapport worden standaard diacritische tekens gebruikt of ampersandcodes (< voor kleiner dan, ± voor plusminus e.d.)
In het nieuwe rapport wordt op een aantal plaatsen unicode gebruikt.
Ik hoop dat ook bij jouw rapportages en schermen het probleem veroorzaakt wordt door de instelling die JayCee noemt.
Volg eerst zijn advies.
Je hebt het oude rapport uit juli 2024 en je hebt het nieuwe rapport van 7 februari 2025 (aangemaakt met de verkeerde instelling).
Als je het advies van JayCee gevolgd hebt, zou je dan beide html-bestanden met de browser willen openen en terug willen melden of de bestanden goed getoond worden? Ik vraag dit om zeker te weten dat de inhoud van de rapporten correct is, anders gezegd: als beide rapporten nu goed zijn dan speelde het probleem alleen bij weergeven.
Groet,
TR
- Michaël Boers
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
08 feb 2025 16:45
Ik had JC's advies aanvankelijk dus verkeerd begrepen. Het UITzetten van de vink bij "Beta: Use Unicode UTF-8 for worldwide language support" heeft voor mij het probleem opgelost: Zowel in het hoofdscherm, als in de rapportages zijn alle UTF-8 codes weer goed zichtbaar.
Het oude rapport uit 2024 is nog steeds goed leesbaar, maar het rapport dat ik gisteren aanmaakte, laat alle UTF-8 codes foutief zien als een zwart ruit-symbool met een wit vraagteken erin (�).
Blijkbaar (zoals ook zichtbaar is in een nieuw file compare-report) worden met de verkeerde System Locale-instelling ook niet de juiste codes in de rapportages opgenomen
Ik ben erg blij met de moeite die jullie geïnvesteerd hebben om de oorzaak van dit probleem te vinden. Ook omdat de oorzaak buiten Aldfaer ligt (maar wel te maken heeft met hoe Aldfaer de Windows fasciliteiten gebruikt). In ieder geval mijn hartelijke dank voor ale hulp.
Michaël
Het oude rapport uit 2024 is nog steeds goed leesbaar, maar het rapport dat ik gisteren aanmaakte, laat alle UTF-8 codes foutief zien als een zwart ruit-symbool met een wit vraagteken erin (�).
Blijkbaar (zoals ook zichtbaar is in een nieuw file compare-report) worden met de verkeerde System Locale-instelling ook niet de juiste codes in de rapportages opgenomen
Ik ben erg blij met de moeite die jullie geïnvesteerd hebben om de oorzaak van dit probleem te vinden. Ook omdat de oorzaak buiten Aldfaer ligt (maar wel te maken heeft met hoe Aldfaer de Windows fasciliteiten gebruikt). In ieder geval mijn hartelijke dank voor ale hulp.
Michaël