- Bedankjes 0
Materiaal koppelen
- Jurgen Feyen
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Materiaal koppelen
08 mei 2025 19:30
Wij hebben met onze Heemkundige Kring een website, waarbij al onze data op een server is geplaatst. Om nu allen toegang te krijgen tot deze data onderzoeken we of het mogelijk is om via Aldfaer de koppeling te maken naar de data op deze server. Dus ipv dat een koppeling gemaakt wordt vanaf een bestand op de pc, zou het pad moeten leiden naar de gegevens op de server. Is dit mogelijk?
- Han Kortekaas
-
Re: Materiaal koppelen
09 mei 2025 09:44
Aldfaer verwacht dat het materiaal lokaal op een PC staat.
Ik denk niet dat een server uitkomst biedt.
U zou richting OneDrive moeten denken waarbij er één beheerder is van het materiaal en die deelt het materiaal met alle aangeslotenen, waardoor e.e.a. lokaal beschikbaar wordt. Dat kunt u makkelijk met twee PC's uittesten.
Ik denk niet dat een server uitkomst biedt.
U zou richting OneDrive moeten denken waarbij er één beheerder is van het materiaal en die deelt het materiaal met alle aangeslotenen, waardoor e.e.a. lokaal beschikbaar wordt. Dat kunt u makkelijk met twee PC's uittesten.
- Carel Plantagie
-
09 mei 2025 18:09
Misschien via DOS? Wanneer een drive letter aan het netwerkadres gekoppeld kan worden, dan kan die driveletter aan Aldfaer doorgegeven worden...
Bijvoorbeeld:
NET USE J: \\MainServer\Users\%Username%
NET USE W: \\MainServer\GroupShare /Persistent:No
Bijvoorbeeld:
NET USE J: \\MainServer\Users\%Username%
NET USE W: \\MainServer\GroupShare /Persistent:No
- TR
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 4
09 mei 2025 23:36Wij hebben met onze Heemkundige Kring een website, waarbij al onze data op een server is geplaatst. Om nu allen toegang te krijgen tot deze data onderzoeken we of het mogelijk is om via Aldfaer de koppeling te maken naar de data op deze server. Dus ipv dat een koppeling gemaakt wordt vanaf een bestand op de pc, zou het pad moeten leiden naar de gegevens op de server. Is dit mogelijk?
Vraag bij de beheerder van de server of webdav (webdav-protocol) mogelijk is, en zo ja, bespreek dan wat de
mogelijkheden zijn. Toegangsrechten, wie heeft toegang (naam / wachtwoord), wie heeft
schrijfrechten (want het materiaal zal toch aangepast / aangevuld moeten worden).
Vraag ook wat de syntax van de verbindingsstring is.
Meestal iets als:
\\servernaam of server-ip>
Gevolgd door een extra stuk (o.a. m.b.t. poortnummer).
Die string is (deels) afhankelijk van de gebruikte webdav-server en kan binnen Aldfaer ingevoerd worden.
Een driveletter is dan binnen Aldfaer _niet_ nodig, en raad ik in dit geval af.
Windows ondersteunt webdav.
Een netwerkverbinding maken binnen windows is _niet_ nodig.
Kan soms wel nuttig zijn om de juiste verbindingsstring te achterhalen.
Ik heb een werkende test-opstelling
- met enerzijds een PC met aldfaer en een test-stamboom
- en anderzijds een tablet met daarop een 2 servers die webdav kunnen en de mappen voor materiaal en
rapportuitvoer.
Het is alleen een proof-of-concept.
Ik geef geen garantie.
Groet,
TR