Aldfaer V11 verliest SNOTEs bij import

Lees meer

Aldfaer V11 verliest SNOTEs bij import

29 aug 2025 18:47
Zoals reeds geschreven ben ik bezig mijn Visual Basic programma dat Gedcoms kan lezen (en er dan allerlei mee kan doen) aan het aanpassen naar Gedcom V7.

Wat ik bvb kan doe is een aantal personen extraheren in een kleine Gedcom.  Als probeersel nam ik mijn grootvader omdat die materiaal heeft en ik wilde kijken of ik dat correct exporteer via die 1 @Onnn@ secties.  Test.ged
Het leek OK, en als ultieme test deed ik een import in Aldfaer V11, als nieuwe stamboom Test11bis.aldf.  Die exporteerde ik in Test11bis.ged, en dan vergelijk ik de import met de export.  Een SNOTE bij in de 1 BIRT sectie is verdwenen.
In het ALDF bestand moet die wel staan, want op het Aldfaer scherm staat de notitie wel. 

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Lees meer

Re: Aldfaer V11 verliest SNOTEs bij import

29 aug 2025 18:48

Bijlage:

Bestandsnaam: test.ged
Bestandsgrootte:3 KB

Bijlage:

Bestandsnaam: test11bis.ged
Bestandsgrootte:3 KB

Lees meer

29 aug 2025 19:29
Kris,

Kan je eens kijken of je bij het maken van je GEDCOM-Exports altijd wel vinkjes hebt gezet bij de notitie-onderwerpen in Instellingen -> GEDCOM-Export; geldt ook voor  dit bericht .

Paul

Lees meer

29 aug 2025 20:18
De regel "Het is een mooi voorbeeld ....." is opvallend lang.
Kort de regel in test.ged eens in (kan in notepad) tot minder dan 255 tekens, importeer deze nieuwe test.ged, maak een nieuwe export, en controleer dan nog eens.

Groet,

TR

Lees meer

30 aug 2025 06:56
Het vinkje bij "Notitie bij geboorte" stond uit.

Sorry dus, loos alarm.

De vraag is dan wel hoe komt het dat dat vinkje op "uit" is komen staan?  Bewust heb ik het zeker niet uit gezet.

Het ander probleem dat ik hier signaleerde, heeft blijkbaar dezelfde oorzaak: ik deed zonet een nieuwe export in 5.5.1 van mijn complete stamboom en nu zijn de notities bij overlijden er wel.  Ook toen ik op 27/8 die 5.5.1 export maakte, had ik in principe het bijhorend vinkje niet aangeraakt. 
Het blijft wat gek toch.  De historiek.
  1. ik werk met mijn echte stamboom, en migreerde veel weken gelden naar V11, deed exports in V7 formaat, alles leek OK
  2. ik wilde op 27/8 een subset exporteren via mijn programma, dat Gedcom V7 nog niet kende en paste dus in instellingen aan dat ik een gedcom V5.5.1 wilde.  Die export heb ik nog, en nu ik het nakijk: zonder Notities bij overlijden
  3. een uur later maak ik ook nog een V5.5 export.  Die export heb ik ook nog, en heeft notities bij overlijdens en geboortes
  4. een dag later, een export in V7, met ook alle notities
  5. Gisteren: ik extraheer met mijn programma als test 1 persoon uit de volledige V7 export.  Daarna dus een import van die "V7 gedcom met 1 persoon" in een nieuwe stamboom.  Ik doe in Aldfaer gewoon "expoteer" zonder instellingen te openen en ontdek dat geboorte nota's ontbreken
Tussen stap 1 en 2 heb ik in principe geen vinkjes aangepast.  Toch geeft export 2 geen overlijdens
Tussen stap 2 en 3 ook geen vinkjes aangepast, en export 3 en 4 hebben wel alle notities
Tussen stap 4 en 5 heb ik zelfs instellingen niet aangeraakt en nu had de export geen geboorte notities

Het lijkt erop dat iets die vinkjes herzet heeft.  Ik signaleer het maar

Lees meer

30 aug 2025 10:02
Het vinkje bij "Notitie bij geboorte" stond uit.

De vraag is dan wel hoe komt het dat dat vinkje op "uit" is komen staan?  Bewust heb ik het zeker niet uit gezet.

Een ander profiel gebruikt?

Lees meer

30 aug 2025 10:32
Misschien overbodig te melden maar er zijn twee instanties waar de vinkjes gezet kunnen worden; 1. voor de rapportages 2. voor de gedcom

Lees meer

30 aug 2025 12:03
Ik heb maar 1 profiel. Ik opende toen een paar dagen geleden dus mijn "normale" stamboom (toen: al sinds zeker 1 jaar nooit geen andere ALDF meer geopend), en deed een export in 5.5.1 formaat, wat dus -achteraf toevallig ontdekt- zonder getuigen bij overlijden was. 
Nadien Aldfaer zeker afgesloten en gezien dat ik ook een 5.5 formaat nodig had om de familie van mijn vader plus x personen van mijn moeders kant correct uit te filteren samen met getuigen en door te sturen naar een familielid.  Dus die 5.5 export gedaan.  En die was dus correct, met alle notities.  In principe heb ik dan enkel Aldfaer opgestart, Export gevraagd, opties geopend om 5.5.1 te vervangen door 5.5.
Nadat mijn programma een stap verder was om met V7 te werken, en ik een test.gedcom van 1 persoon had gemaakt: Aldfaer geopend (met mijn gewone stamboom dus), Import gevraagd, het vinkje weggeklikt om in bestaande stamboom te importeren, import gedaan en terug export, waarna ik input gedcom met output vergeleek en de geboortenotities niet zag staan in de output.

Aha, ik herinner me nog wat anders: mijn 1ste import poging mislukte: Aldfaer had nog een andere werk-folder onthouden waarin ook een test.gedcom zat, maar daarin zaten nog syntax fouten.  De import lukte niet, Aldfaer afsluiten ook niet, ik heb hem toen moeten afsluiten via Windows task manager.  Wie weet is daardoor het vinkje bij export geboorte notities op UIT gekomen?  Helaas heb ik die slechte test.gedcom daarna uitgevaagd.  Dat fout maneuver kan ik dus niet exact herhalen. Een test met een nieuwe foute test.gedcom levert me geen problemen... (maar ik had zeker niet dezelfde syntaxfouten in die input)

Kortom: als ik de enige ben met dit mysterie: klasseren

Gemaakt door Kunena