Starten van Aldfaer

Lees meer

Starten van Aldfaer

21 okt 2025 17:07
Ik ben een gebruiker van de Aldfaer genealogie app. Bij het opstarten krijg ik het volgende bericht:U hebt een stamboombestand geopend dat in een OneDrivemap staat. Dit kan vroeg of laat problemen geven.U wordt geadviseerd Aldfaer te sluiten en het bestand in de Windowsverkenner te verplaatsen naar een map buiten OneDrive, b.v. C:\Aldfaer_data\Stambomen.Heropen vervolgens Aldfaer en open via Bestand -> Open... het verplaatste bestand.
Ik weet met deze mededeling geen raad hoe lossen we dit op. OneDrive ga ik ontkoppelen of uitschakelen omdat ik het opslaan van gegevens zelf verzorg. Verder krijg ik op mijn laptop bij iedere opstart de melding dat er een nieuwe versie is. Het programma staat alsvolgt in mijn computers: C:\Documenten\Aldfaer\enz. enz.
Wellicht is dit op te lossen.
Met vrienedlijke groet,
Jaap van Leeuwen.

Lees meer

Re: Starten van Aldfaer

21 okt 2025 18:06 - 21 okt 2025 18:08
Een standaardinstallatie zal u (bijna) nooit kopzorgen geven. Ga naar Help > Documentatie en tab Search. Vul met de zoekterm Standaardmappen en klik op Standaardmappen in het resultatenvenster naar de aanbevolen installatie. In het rechter vak lunt lezen hoe een stadaardinstallatie van het programma en de zes standaardmappen best wordt uitgevoerd.

Een goede beslissing de standaardmappen uit OneDrive te halen en te plaatsen zoals hoger vermeld.

De melding bij elke opstart geeft aan dat u hiermee automatisch de nieuwe versie van Aldfaer en rapporten kunt installeren.
Laatst bewerkt 21 okt 2025 18:08 door JayCee.

Lees meer

21 okt 2025 19:49
Ik heb het programma opnieuw geinstalleerd wat goed geslaagd was en had alle gegevens er compleet er in staan. Het afsluiten ging goed er werd een veilgheidscopie gemaakt. Na nog wat andere klusjes te hebben gedaan startte ik Aldfaer weer op krijg ik de eerdere versie weer en kan ik het opnieuw geinstalleerde programma niet meer vinden. Ra ra hoe kan dat.
Met vriendelijke groet,
Jaap van Leeuwen.

Lees meer

21 okt 2025 20:01 - 21 okt 2025 20:02
Ik vermoed dat u een volledig nieuwe installatir hrbt uitgevoerd en gaan autoatische via de betreffende melding.
Ga naar Bestand > Zoek Aldfaer- bestanden en vink  Aldfaer-programma's aan evenals alle Standaardlocatie en Vaste schijven aan. Het resultaat geeft u de locatie van alle geïnstalleerde versies.
Laatst bewerkt 21 okt 2025 20:02 door JayCee.

Lees meer

23 okt 2025 17:00
Ik heb een nieuwe installatie gedaan en het werkt nu goed maar ik heb het idee mijn materiaalmap die ik niet veranderd heb wel ingewikkeld is, deze is a;s volgt:
C:\Users\Eigenaar\OneDrive\Documents\Aldfaer\Materiaal\Leeuwen\Fotos\. Ik weet niet of ik hiermee nog moeilijkheden met OneDrive kan verwachten. Is een andere installatie aan te raden kan ik zo gewoon doorgaan, dan graag een advies. Verder kreeg ik bij het opstarten weer de melding dat er nieuwe versies zijn deze melding krijg ik al geruime tijd bij iedere opstart. 
Voor de goede orde geef ik ook nog even de installatiegegevens van het programma zelf: C:\Aldfaer_data\Stambomen\Leeuwen 176 (60964 personen) en de naam van de persoon die openstaat. Als er wat beter dan verneem ik dat graag omdat ik verder heel goede ervaringen heb met Aldfaer.
Met vriendelijke groet,
Jaap van Leeuwen.

Lees meer

23 okt 2025 17:42 - 23 okt 2025 17:51
In de installatiemap van het programma zelf -  C:\Aldfaer - mogen geen andere mappen/bestanden aanwezig zijn.
Als de andere mappen eveneens op de C\: schijf geplaats worden dan best volgens de standaardinstallatie, bv C:\Users\Eigenaar\Documents\Aldfaer-data\Stambomen, etc.
Uitsluitend de map Materiaal en eventueel Veiligheidskopiën mogen op OneDrive staan. Vergeet niet de instellingen van Aldfaer aan te passen indien mappen verplaatst worden.
Submappen van de map Materiaal hoeven niet vermeld te worden in de eigenschappen, m.a.w. C:\Users\Eigenaar\OneDrive\Documents\Aldfaer-data\Materiaal volstaat. U kunt meerdere submappen aanmaken in de map Materiaal.
De standaardinstallatie kunt in details bekijken op Help > Documentatie > zoekterm Standaardmappen > Standaardmappen.
Laatst bewerkt 23 okt 2025 17:51 door JayCee.

Lees meer

23 okt 2025 17:50 - 23 okt 2025 17:53
beste Jaap
de verwijzing van de hoofdmap C:\Users\Eigenaar\OneDrive\Documents\Aldfaer\Materiaal\Leeuwen\Fotos\  heeft eigenlijk op het oog twee overbodige niveaus, met name de \Leeuwen\  en \ Fotos\ .  Dat Materiaal in OneDrive staat is prima.  

De installatiemap van Aldfaer is C:\Aldfaer en de voorgestelde map op stambomen uit de OneDrive te houden wordt nu door u correct gebruikt.
Ik neem aan dat u die stamboom in Aldfaer nu geopend heeft.

Kunt u ook vertellen welke meldingen dat zijn over welke versies? Is dat een Aldfaer versie of zijn dat Bonusrapporten versies??

na plaatsing zag ik het bericht van JayCee, maar dacht dat dit een andere nuance gaf, dus laat ik het staan
Laatst bewerkt 23 okt 2025 17:53 door Han Kortekaas. Reden: geen dubbel antwoord

Lees meer

24 okt 2025 17:04
Hallo Han.
Bedankt voor reactie. Je vraag vanaf welke versies de mededeling dat er een nieuwe verie is kan ik niet precies zeggen maar de melding krijg nu al zo ongeveer een jaar en toen was de versie 10.1. We zitten nu op 12. en ik krijg de melding nog steeds op mijn laptop. Het gekke is dat ik het Aldfaer programma ook op mijn desktop heb draaien als achtervang in geval van een crassh en daar gaat alles normaal ook in de 12e versie. Ik heb de instellingen al vergeleken maar kon geen verschil vinden maar misschien heben jullie de oplossing. 
Met vriendelijke groet,
Jaap van Leeuwen.

Lees meer

24 okt 2025 17:35
Jaap, kunt u eens de versie van Aldfaer op uw laptop controleren? 
Menu > Help > Info

En ik bedoelde te vragen , als u een melding krijgt, wat de tekst is van die melding. 

Lees meer

24 okt 2025 19:11
Hallo Han. De Alfaer-versie : 12.0 . De Rapportversie : 12.0.0.5  Deze versies komen ook op de andere computer voor dus dat is geen verschil. In het scherm automatische update staat het volgende: Automatische update. Nieuwe versie beschikbaar. Van het onderstaand is een nieuwe versie beschikbaar. Het betreft nieuwe versie Bonus rapporten 12.2  Ikheb nog geprobeerd een printscreen te maken maar dat is mislukt.
Jaap.

Lees meer

24 okt 2025 19:56
     Hier is alsnog de schermopname. 
Jaap.

Lees meer

24 okt 2025 23:29
En als u dan op Installeren klikt? Het betreft niet een Aldfaer versie maar een volgende versie van de Bonusrapporten

Gemaakt door Kunena