foto's bij parenteel ontbreken

Lees meer

foto's bij parenteel ontbreken

04 okt 2025 16:12
Beste allen,

ondanks het lezen van de onderwerpen en een bezoek aan de computerboetiek kom ik er niet uit.

Betreft Windows 11, RAM 16GB, Aldfaer 12, database 2300 personen.

Het probleem,
- bij de uitdraai verschijnen wisselend wel en niet alle foto's,
- als ik het wil opslaan (icoon HD L bovenaan) geeft het aan: "Onvoldoende geheugenbronnen beschikbaar om opdracht uit te voeren",
- als ik de rapportuitvoer wil sluiten (kruisje) geeft het aan : unable to write to C:\......,
- als ik Aldfaer wil sluiten (kruisje) geeft het aan : unable to write to C:\......,

Taakbeheer geeft aan dat de laptop max 40% van zijn geheugen en 10% van de processor gebruikt.
De foto zijn al verkleint.
De computerboetiek verwacht dat uitbreiding van het geheugen het probleem niet zal verhelpen.
Hij denkt dat het programma de foto's niet kan vinden, maar,
- dit lijkt niet het geval omdat de foto's wisselend wel en niet worden weergegeven.
- de verwijzing naar de foto's is: > stamboom > eigenschappen : Mappen, materiaal C:\Aldfaer\Documenten
De map documenten bevat een 10tal submappen.
Het lijkt mij niet dat bij eigenschappen, sub verwijzingen, verwezen moet worden naar de submappen, dat is ten slotte slechts mogelijk voor 4 mappen ($Aldfaer1-4)

Wat doe ik fout, wie kan mij helpen?
met vriendelijke groet, Henry van de Wal.

Lees meer

Re: foto's bij parenteel ontbreken

04 okt 2025 16:47 - 04 okt 2025 16:55
Henry,
het gebruik van heel veel foto's in een html rapport kan leiden tot datgene wat je beschrijft. Doorgaans zie je enkele foto's wel maar dieper in het document komen kruisjes.
Als je klikt op het blauwe wereldbolletje dan kan het gebeuren dat wél meerdere foto's tóch verschijnen. Dat is allemaal afhankelijk van de browser die gebruikt wordt.

Soms helpt het om Aldfaer af te sluiten en te heropenen om Aldfaer te forceren geheugen vrij te geven.

Tot slot moet je de materiaal verwijzing in Aldfaer zetten onder de Eigenschappen, eerste regel en niet een submap gebruiken maar het hoogste niveau waar alle submappen onder vallen. Mocht je daar een wijziging in hebben dan kun je Stamboom >  Bestandscontrolle en -reparatie draaien.

De map C:\Aldfaer\Documenten kan natuurlijk wel maar de gebruikelijke map is de bibliotheek \Documenten\Aldfaer\Materiaal\  waar uw submappen onderdeel van zijn.

Laatst bewerkt 04 okt 2025 16:55 door Han Kortekaas.

Lees meer

04 okt 2025 17:29
Beste Han,
dank voor je snelle reactie.
ik gebruik als internet browser, Google Chrome.

Na afsluiten Aldfaer en opnieuw opstarten geeft de rapportuitvoer Aldfaer, parenteel verschijnen niet alle foto's.
Na aanklikken wereldbol gaat het nu voor 't eerst naar MS Edge en toont het de foto's!
Eureka.
ik ben namelijk in de eindfase om het uit te geven.
Als ik ik het van html kopieer naar Word krijg ik een andere opmaak, er is geen dikgedrukt en de spaties ontbreken..

Is er een mogelijkheid dat ik de uitdraai zoals in Aldfaer krijg?
En weet u mogelijk ook hoe ik dan de witregel na  "kind van...

Nogmaals hartelijk dank voor uw hulp.
met vriendelijke groet, Henry

Lees meer

04 okt 2025 22:00 - 04 okt 2025 22:03
Het lijkt mij niet dat bij eigenschappen, sub verwijzingen, verwezen moet worden naar de submappen, dat is ten slotte slechts mogelijk voor 4 De doormappen ($Aldfaer1-4)

Open het stamboomeigenschappen venster en druk op F1 voor meer info.

De door Han Kortekaas aangegeven 'gebruikelijke map' kan n-tal submappen bevatten. Zie ook 

Klikken op de wereldbol gaat naar uw standaardbrowser. (tenzij W11 het anders opdringt)

Probeer eens html naar Word met het hulpprogramma  Sjab2Word .
Laatst bewerkt 04 okt 2025 22:03 door JayCee.

Lees meer

05 okt 2025 09:30
Beste JayCee,

nadat ik. verschillende keren Aldfaer heb opgeschoond en de laptop heb herstart leidde de wereldbol naar de browser.
Nu heb ik een html file met foto's die ik met Sjab2Word over zet naar Word.
Allen dank, fijn weekend en hartelijke groet, Henry

Lees meer

05 okt 2025 17:58
Aangezien ik heel veel plaatjes aan personen gekoppeld heb in mijn stamboom overkomt mij dit verschijnsel herhaaldelijk.
Wat ik vervolgens doe, is het rapport oplsaan op de harde schijf. Daarna open ik het HTML rapport met Word 2019 (oudere versies van Word ondersteunen het openen van HTML bestanden mogelijk niet). Het kost enige tijd voor Word om dit bestand te openen, maar dan blijkt dat alle plaatjes prima zichtbaar zijn.
Na wat stoeien van het paginaformaat en de grootte van de marges, voeg ik bladnummering en een datum toe onderaan de pagina en sla ik het bestand op als PDF.
Gegarandeerd dat alle plaatjes in het bestand zitten. Ook die in het Aldfaerrapport met een kruisje werden aangegeven.

Michaël Boers

Lees meer

05 okt 2025 20:18
Michaël,
u bent kandidaat voor het stukje tool om vanuit een html bestand dit om te vormen naar Word, met behoud van instellingen én bladnummering ed.
"Sjab2Word" is de naam van het sjabloon.

Lees meer

06 okt 2025 07:42
Beste allen,
dank voor het meedenken en de antwoorden.
Ik ben reuze geholpen en heb inmiddels het idee dat weliswaar de afbeeldingen niet op het scherm verschijnen maar wel in de rapport-uitvoer worden meegenomen en dus met Sjab2Word in word verschijnen.
Nogmaals dank, Henry

Gemaakt door Kunena