- Bedankjes 0
Ouders van zoon of dochter in diverse rapporten
- Alle Metzlar
- Auteur
Lees minder
Lees meer
Ouders van zoon of dochter in diverse rapporten
13 apr 2026 18:28
In een aantal rapportages wordt bij de vader van een (schoon)zoon of (schoondochter zijn achternaam niet opgenomen, enkel de achternaam van de moeder. Ik vind dit nogal verwarrend met name rond de Naamsaanneming van 1811, waarbij personen overleden voor 1811 wel of geen achternaam voerden. Ik zou graag de achternaam van de vader ook in de rapportages willen zien opgenomen. Bovendien zou ik de ouders van (schoon)zoon of (schoon)dochter graag in rapportages in schuinschrift (italic) zien opgenomen. Waar en hoe kan ik dit wijzigen in aparte sjablonen?
- Han Kortekaas
-
Re: Ouders van zoon of dochter in diverse rapporten
13 apr 2026 19:40
Kunt u een voorbeeld geven bij welk rapport want naar mijn smaak wordt de familie( achternaam) altijd genoemd.
Heeft u soms al een standaardhook.asjl of iets dergelijks waarbij functies overschreven worden?
Heeft u soms al een standaardhook.asjl of iets dergelijks waarbij functies overschreven worden?
- Alle Metzlar
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
13 apr 2026 22:21 - 13 apr 2026 22:28
Bijgevoegd een voorbeeld van het begin van een parenteel CBG van mijn betovergrootouders. Boven zoals dit wordt gerapporteerd en daaronder zoals ik het graag had gezien. Ik wil hierbij graag een duidelijk onderscheid maken tussen personen die voor de Naamsaanneming 1811 reeds waren overleden en officieel bekend waren met voornaam en patroniem of met voornaam, patroniem en (soort van) familienaam.
Om een extra voorbeeld te geven: mijn directe voorouder Haye Marcus neemt bij de Naamsaanneming 1811 de naam Rodenburg aan, de familienaam van zijn echtgenote die reeds in mei 1811 was overleden. De familie Rodenburg voerde deze naam al sinds het midden van de 17e eeuw.
Om een extra voorbeeld te geven: mijn directe voorouder Haye Marcus neemt bij de Naamsaanneming 1811 de naam Rodenburg aan, de familienaam van zijn echtgenote die reeds in mei 1811 was overleden. De familie Rodenburg voerde deze naam al sinds het midden van de 17e eeuw.
Laatst bewerkt 13 apr 2026 22:28 door Alle Metzlar.
- Han Kortekaas
-
13 apr 2026 22:33
U heeft het over de CBG rapportages; die zijn gemaakt op specifieke lay-out van het CBG en niet wijzigbaar.
- Alle Metzlar
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
13 apr 2026 22:47
Het hoeft niet een wijziging van de CBG rapportage te zijn, maar een eigen rapportage op basis van de CBG rapportage. Het spijt mij om te zeggen, maar ik vindt de CBG rapportages er beter uitzien dan de Aldfaer rapportages, echter zonder de volledige namen van (schoon)ouders. Hetzelfde komt overigens ook voor bij de Aldfaer rapportages, maar daar zou ik helaas iets meer in gewijzigd willen zien.
- Alle Metzlar
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
14 apr 2026 22:14
Ik heb het nog even nagekeken, maar er is geen 'standaardhook.asjl'. Tot dusver maak ik alleen gebruik van datgene wat voor Aldfaer wordt geïnstalleerd (Aldfaer versie 12.1 en Rapportversie 12.1.0.1). Het ontbreken van de naam van de vader en/of schoonvader komt voor in zowel de Aldfaer als de CBG rapporten. Overigens geldt dit ook voor kinderen die opvolging hebben in een parenteel, of die extra zijn opgenomen in een kwartierstaat. Het ontbreken van de familienamen bij bepaalde personen lijkt mij standaard onderdeel van invoegtoepassingen, bibliotheken en sjablonen, aangezien ik niets veranderd heb aan de installatie.
Nu ben ik bij enkele voorouders terechtgekomen bij de Friese plattelandsadel, waarbij de "familienamen" door de generatie heen aanzienlijk konden verschillen. Maar, ook families als bijvoorbeeld Rodenburg, Sjoorda en Van Poelgeest voerden reeds ver voor de Naamsaanneming 1811 een "familienaam". Ik zou dit graag tot uitdrukking willen laten komen in de rapporten, met name omdat het soms ook bij de Friese plattelandsadel voorkwam dat kinderen de "familienaam" van de moeder voerden. In een enkel geval kwam het ook voor dat iemand zijn "familienaam" moest wijzigen om recht op een erfenis te hebben.
Ik plaats hier bewust "familienaam" tussen aanhalingstekens omdat het hier niet echt om een familienaam gaat (zoals na 1811), maar om aan te geven op welke state, stins of sathe men geboren was, hetgeen ook in officiële documenten van het Hof van Friesland gebruikelijk was. Maar, ook na 1811 gebeurde dit door bijvoorbeeld verschrijvingen van ambtenaren van de BS. Zo kon bijvoorbeeld de familienaam Rommerts veranderen in Rommertz en Rommets, die vervolgens consequent werden gevoerd.
Het heeft dus mijn voorkeur om de "familienaam" of familienaam overal toe te passen om consistentie in mijn rapporten te hebben, tenminste daar waar de familienaam van een kind afwijkt van de vader.
Nu ben ik bij enkele voorouders terechtgekomen bij de Friese plattelandsadel, waarbij de "familienamen" door de generatie heen aanzienlijk konden verschillen. Maar, ook families als bijvoorbeeld Rodenburg, Sjoorda en Van Poelgeest voerden reeds ver voor de Naamsaanneming 1811 een "familienaam". Ik zou dit graag tot uitdrukking willen laten komen in de rapporten, met name omdat het soms ook bij de Friese plattelandsadel voorkwam dat kinderen de "familienaam" van de moeder voerden. In een enkel geval kwam het ook voor dat iemand zijn "familienaam" moest wijzigen om recht op een erfenis te hebben.
Ik plaats hier bewust "familienaam" tussen aanhalingstekens omdat het hier niet echt om een familienaam gaat (zoals na 1811), maar om aan te geven op welke state, stins of sathe men geboren was, hetgeen ook in officiële documenten van het Hof van Friesland gebruikelijk was. Maar, ook na 1811 gebeurde dit door bijvoorbeeld verschrijvingen van ambtenaren van de BS. Zo kon bijvoorbeeld de familienaam Rommerts veranderen in Rommertz en Rommets, die vervolgens consequent werden gevoerd.
Het heeft dus mijn voorkeur om de "familienaam" of familienaam overal toe te passen om consistentie in mijn rapporten te hebben, tenminste daar waar de familienaam van een kind afwijkt van de vader.
- Ruud de Ruiter
-
15 apr 2026 07:34 - 15 apr 2026 07:47
Gebruik de standaard functie Stamboom > Onderhoud > Achternaam > Sorteren als
Rommertz > Sorteren als Rommerts
Rommets > Sorteren als Rommerts
En dat werk op Aldfaer en CBG rapporten en de Personenlijst
Rommertz > Sorteren als Rommerts
Rommets > Sorteren als Rommerts
En dat werk op Aldfaer en CBG rapporten en de Personenlijst
Laatst bewerkt 15 apr 2026 07:47 door Ruud de Ruiter. Reden: pers-lijst
- Alle Metzlar
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
15 apr 2026 13:00
Dat lost mijn wens/probleem niet op. De parentelen, zowel Aldfaer en CBG, worden nog steeds uitgevoerd zonder familienamen. Zie de voorbeeld afbeelding hierboven.
- Ruud de Ruiter
-
15 apr 2026 17:49 - 15 apr 2026 17:50
Het getoonde vooorbeeld toont 2 zaken.
1) de wens om schuinschrift te kunnen gebruiken in een CBG rapport en
2) om "samengestelde" familienamen te kunnen gebruiken
Welnu:
1) CBG rapportage is strict volgens de wens van het CBG ontwikkeld en daar wordt niet (door Aldfaer) aan gesleuteld
2) Wat niet ingevoerd wordt kan ook niet getoond worden
stel de volgende familienamen wenst u te gebruiken
Jansen
Janssen
Jansen Brink (waarbij Jansen Brink als zodanig is ingevoerd)
Brink (uw hofstede aanduiding)
Om dat te bereiken dient u via sorteren als de volgende acties te ondernemen
Jansen - geen aktie
Janssen - sorteren als Jansen
Jansen Brink - sorteren als Jansen
Brink - sorteren als Jansen
1) de wens om schuinschrift te kunnen gebruiken in een CBG rapport en
2) om "samengestelde" familienamen te kunnen gebruiken
Welnu:
1) CBG rapportage is strict volgens de wens van het CBG ontwikkeld en daar wordt niet (door Aldfaer) aan gesleuteld
2) Wat niet ingevoerd wordt kan ook niet getoond worden
stel de volgende familienamen wenst u te gebruiken
Jansen
Janssen
Jansen Brink (waarbij Jansen Brink als zodanig is ingevoerd)
Brink (uw hofstede aanduiding)
Om dat te bereiken dient u via sorteren als de volgende acties te ondernemen
Jansen - geen aktie
Janssen - sorteren als Jansen
Jansen Brink - sorteren als Jansen
Brink - sorteren als Jansen
Laatst bewerkt 15 apr 2026 17:50 door Ruud de Ruiter.
- Alle Metzlar
- Auteur
Lees minder
Lees meer
- Bedankjes 0
15 apr 2026 19:11
Misschien ben ik niet volledig of duidelijk genoeg geweest. Het is niet mijn bedoeling om bestaande rapporten van Aldfaer of CBG te (laten) wijzigen, maar om een eigen rapport te maken op basis van het CBG rapport omdat dat aan mijn wensen voldoet, met uitzondering van hetgeen ik al heb aangegeven in het voorbeeld. Het sorteren van familienamen heeft in deze voor mij geen enkel nut. Dat heb ik al geprobeerd.
Nu ben ik vandaag intensief aan het lezen gegaan in de handleiding en weet nu dat ik bepaalde formats kan wijzigen met behulp van een hook-bestand.
Mijn vraag is nu waar en wat moet ik zoeken om wat ik wens voor elkaar te krijgen? Er moet ergens worden bepaald dat de familienaam van de (schoon)vader niet moet worden getoond, alleen de familienaam van de (schoon)moeder. Hetzelfde geldt overigens ook voor kinderen die een vervolg hebben in de parenteel, maar daar kan ik op zich wel mee leven.
Nu ben ik vandaag intensief aan het lezen gegaan in de handleiding en weet nu dat ik bepaalde formats kan wijzigen met behulp van een hook-bestand.
Mijn vraag is nu waar en wat moet ik zoeken om wat ik wens voor elkaar te krijgen? Er moet ergens worden bepaald dat de familienaam van de (schoon)vader niet moet worden getoond, alleen de familienaam van de (schoon)moeder. Hetzelfde geldt overigens ook voor kinderen die een vervolg hebben in de parenteel, maar daar kan ik op zich wel mee leven.