Koppeling echtgenoot verbreken geeft problemen

Lees meer

Koppeling echtgenoot verbreken geeft problemen

18 aug 2021 15:50
Als ik de koppeling van een partner verbreek blijft de partner nog aanwezig, enkel de relatievorm verandert in "Onbekende relatievorm" en de ingevoerde gegevens op het tabblad huwelijk verdwijnen.
Bij een tweede maal de partner ontkoppelen verdwijnt hij wel. Maar de oorspronkelijk ingevulde gegevens zoals datum, plaats en bron van het huwelijk zijn natuurlijk hopeloos verloren gegaan.
Dit is met Versie 10
Guy
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

Re: Koppeling echtgenoot verbreken geeft problemen

18 aug 2021 16:17
Ik denk dat u bezig bent om via Controleer gegevens een melding op te lossen van inconsistent relatie_id. Situaties uit het verre verleden, die geld zijn in de conversie logs en opgelost dienden te worden. Dat speelde ergens bij versie 4.2

Dat betekent dat bij loskoppeling van een partner hij/zij nogmaals tevoorschijn komt. Dus weer ontkoppelen.
En ja, als u niet begint met de huwelijksdata even veilig te stellen door een snapshot of , zoals ik het doe even kopiƫren en bij de persoon te plakken in een notitieveld, dan bent u deze kwijt bij het verbreken van het partnerschap.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 aug 2021 16:52
Ik ben helemaal niet bezig met Controleer gegevens. In een gezin zijn 2 kinderen met dezelfde voornaam, de eerste is jong gestorven, de tweede gehuwd. Ik had de partner verkeerd bij de eerste gezet en moest die dus ontkoppelen om aan de tweede te koppelen. Deze personen heb ik pas vandaag toegevoegd in de stamboom.

Ik kan deze fout telkens herhalen, maar blijkbaar gebeurt het enkel in deze familie. Ik probeerde hetzelfde bij andere koppels en daar doet de fout zich niet voor. Bestand opschonen en reparatie helpen helemaal niet, de fout blijft zich herhalen. Het feit dat er 2 kinderen met dezelfde naam zijn blijkt ook niet de oorzaak.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 aug 2021 17:02
Ik beveel u aan om dan toch maar eens Stamboom -> Controleer gegevens -> fouten in de database te draaien.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 aug 2021 17:10
Zoals ik al schreef heb ik dat gedaan en blijft het probleem zich voordoen.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

18 aug 2021 18:35
Je hebt Bestand opschonen en Bestandscontrole en -reparatie gedaan. Maar niet alle fouten kunnen gecorrigeerd worden. Daarom moet je toch maar de suggestie van Han volgen: Stamboom->Controleer gegevens doen en dan in het vervolgvenster alleen Fouten in database aanvinken en kijken wat eruit rolt.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

19 aug 2021 14:19
Ik heb dat nu gedraaid en krijg twee gevallen van "volgnummers kinderen gelijk". Heb in forum en help gezocht maar geen uitleg hierover gevonden. De interne nummers die onderaan verschijnen zijn voor alle kinderen wel verschillend.

Maar ik deed net een nieuwe test:
1. maak een eerste kind aan geboren op bv 1/1/1800 en overleden op bv 5/2/1800
2. maak een tweede kind aan geboren op bv 1/1/1805 en overleden aangevinkt maar zonder datum. Voornamen moeten niet gelijk zijn.
3 koppel een fictieve man aan het eerste jong gestorven kind, en vul een huwelijksdatum in bv. 1/1/1850 (dus wel later dan de overlijdensdatum van het kind)..
4. Ontkoppel nu die man - het probleem doet zich voor...

Tweede test: enkel punten 1, 3 en 4 geven hetzelfde probleem - een tweede kind doet dus niet ter zake.
Derde test: enkel punten 1, 3 en 4 maar nu geen huwelijksdatum ingevuld - geen probleem !
Vierde test: bij punt 1 geen overlijdensdatum invullen maar overleden wel aangevinkt. - geen probleem !

Ik vermoed dat er ergens een controle is op conflicten in datums. Een huwelijk na een overlijden kan natuurlijk niet, maar dat zou al geweigerd moeten worden bij het koppelen.

Kunnen jullie dat even uittesten? Kunnen die 2 gemelde "volgnummers kinderen gelijk" dit probleem veroorzaken?
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

19 aug 2021 15:34
De zichtbare interne code (persoonsrecord) is niet hetzelfde als de kind-ouder relatie code.(volgnummers gelijk)

Vraag; heeft u eerst de fout aangegeven situatie opgelost en daarna getest?

Aldfaer controleert niet tijdens de invoer op fouten; dat zou vertragend werken. Daarom moet u juist met regelmaat Stamboom -> Controleer gegevens - fouten in database draaien.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

19 aug 2021 15:45
Maar ik begrijp niet wat "volgnummers gelijk" betekent en al zeker niet hoe ik het kan oplossen.

Heb je mijn scenario getest op een database waar geen fouten in zijn? En heb je het probleem dan niet?
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

19 aug 2021 15:58
Guy,

"Volgnummers kinderen gelijk" treedt als het goed is alleen op als de kinderen handmatig gesorteerd zijn. In dat geval wordt (niet expliciet zichtbaar voor de gebruiker) bijgehouden welk volgnummer elk kind heeft. In het verleden is het bepalen van deze volgnummers niet altijd goed gegaan. Als dat zo is, dan wordt dit nu in Controleer gegevens vermeld. De enige remedie is in deze gevallen de kinderen te ontkoppelen en daarna opnieuw te koppelen en deze vervolgens opnieuw handmatig te sorteren. Dit alles dus alleen als handmatig sorteren gewenst is.

Is er in jouw voorbeeld sprake van handmatige sortering?

Paul
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

19 aug 2021 16:08
Guy,

ik heb kort getest en geen problemen ondervonden.
Onderwerp is gesloten.
Lees meer

19 aug 2021 16:41
Sorry hoor Han, maar dan heb je niet getest zoals ik schreef want het probleem blijft bij mij bestaan ook na het oplossen van de "gelijke volgnummers".

Nogmaals deze korte stappen:
- maak een kind aan dat al na een paar maand overlijdt
- koppel een man aan dat kind en zet huwelijk 30 jaar na het overlijden van het kind
- ontkoppel de man - probleem...

@Paul, inderdaad handmatige sortering. Deze fouten met jouw procedure nu verwijderd. Dank voor de uitleg ook, zeer duidelijk.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena