Gebruik van map Materiaal voor Grafische bestanden

Lees meer

Gebruik van map Materiaal voor Grafische bestanden

27 okt 2025 14:51 - 27 okt 2025 15:32
Submappen van de map Materiaal hoeven niet vermeld te worden in de eigenschappen, m.a.w. C:\Users\Eigenaar\OneDrive\Documents\Aldfaer-data\Materiaal volstaat. U kunt meerdere submappen aanmaken in de map Materiaal.
De standaardinstallatie kunt in details bekijken op Help > Documentatie > zoekterm Standaardmappen > Standaardmappen.
Ik wil grafisch materiaal vooral pdf bestanden toevoegen in de map .../Aldfaer/Materiaal. In je bericht staat dat ik meerder submappen in de map materiaal kan aanmaken . dat heb ik dus gedaan 
In  mijn Stamboom > Eigenschappen staat mijn data locatie  .../Aldfaer/Materiaal als voorkeurs locatie 
wanneer ik  Persoon > Bestand > Bestand_koppelen klik, dan krijg ik een selectie scherm met bestanden in het aangemaakte subdiretory G1GirDeR en kan ik kiezen , wanneer ik een bestand open om het te linken krijg ik een fout bericht dat mijn  bestand niet staat in de "voorkeurslocatie zoals in eigenschappen, en heb ik de optie verplaatsen kopieren of annuleren. 
in het geval dat ik verplaatsen kies - wat ik niet wil - wordt de file verplaatst naar de map materiaal 
in het geval ik kies voor kopieren - wat ik ook niet wil - wordt de file gekopieert naar de map materiaal 
->>  in deze beide gevallen de wordt een nieuwe entry gecreerd in het scherm materiaal naar een file zonder path name
->>dat wil zeggen dat het path uit het selectie scherm niet wordt overgenomen 
in gekoppelde file in het scherm materiaal heb ik dan 2x dezelfde file ( op 2 verschillende plaatsen)  1x met de hofdpersoon en 2x met de bijgevoegde personen
in het geval ik kies voor anuleren wordt het bestand niet gekoppeld aan de persoon   
ik heb geen optie om de koppeling in te stellen ook als het bestand niet op de voorkeurs locatie staat.  

zolang het bestand niet gekoppeld is kan ik de eerste persoon koppelen  maar ik kan niet de andere vermeldde personen koppelen aan het bestand via het materiaal scherm en moet ik via persoon > bestand > Betsand_koppelen gaan. 

groeten, 
DVG

Bijlagen:

Laatst bewerkt 27 okt 2025 15:32 door Derek v. Giroulle. Reden: extra info

Lees meer

Re: Gebruik van map Materiaal voor Grafische bestanden

27 okt 2025 16:30
Ik denk dat je de verwijzingen onder Linux niet helemaal goed hebt staan.
Als die submap G1GirDeR onderdeel is dus  /Documents/Aldfaer/Materiaal/G1GirDeR/  dan zou u niet eens de vraag krijgen maar wordt er onmiddellijk gekoppeld.

Lees meer

27 okt 2025 17:29
Hartelijk dank  Han, 

Mijn verwijzingen zitten niet in Linux,  NB mijn setup is linux mint+wine ,  Aldfaer is geinstallleerd in C:\Aldfaer  een dos drive binnen Wine , en in wine heb ik mijn data drive ( een fysieke harde schijf) laten verwijzen naar een dos/windows-share Z:\

Alle verwijzingen naar de verschillende directories werken correct en ik heb dus Z:\Documents\Aldfaer\Materiaal   als basis locatie gekozen in Stamboom>eigenschappen

Wanner ik in stamboom>eigenschppen  Z:\Documents\Aldfaer\Materiaal\G1GirDeR\      gebruik/selecteer via het gele foldertje dan  krijg ik nog steeds de melding dat mijn bestand niet in de correcte voorkeurslocatie staat wanneer ik een bestand koppel vanuit   persoon>bestand 

ik kan wel vanuit het materiaal scherm crtl-shift-M  bestanden koppelen aan de primaire persoon in het bestand en dat is altijd juist

maar wanneer ik een andere generatie van documenten wil voorzien vanuit een ander directory  \materiaal\G2GirSchr en de voorkeurslocatie  verander in eigenschappen dan ben ik ale mijn vorige koppelingen kwijt want plots is het path waar die stonden niet meer hetzelfde vanuit  de nieuwe voorkeurslocatie 
om verschillende generatie vanuit verschillende subdirectory te voorzien van gekoppelde documenten moet ik dus  in eigenschappen  Z:\Documents\Aldfaer\Materiaal   als basis bestandslocatie gebruiken

als ik van het materiaal scherm ongekoppelde bestanden koppel aan een persoon werkt dat voor de pimaire persoon  bvb voor een geboorte of overlijdens acte,  voor het toevoegen van ouders of partners die ook in het document staan moet ik persoon>bestand gebruiken , ook voor een huwelijksacte kan ik maar 1 persoon toevoegen  de partner moet dan via persoon>bestand   en daar bots ik telkens op de foutmelding ivm  bestandlocatie 

Lees meer

27 okt 2025 23:18 - 27 okt 2025 23:20
U moet in de Stamboom > Eigenschappen het hoogste niveau invullen, dus Z:\Documents\Aldfaer\Materiaal\ . Daarna moet u met Persoon > bestand > bestand koppelen of in de Tab Persoon met de rechtermuis in het fotovenster klikken om zo naar een submap te surfen en een fotobestand aan te klikken.
Laatst bewerkt 27 okt 2025 23:20 door Han Kortekaas.

Lees meer

27 okt 2025 23:33 - 27 okt 2025 23:36
@Derek,

Ik meen te begrijpen dat u ergens op de pc een map per generatie hebt aangemaakt. Om dit systeem te bewaren zullen de te koppelen bestanden ofwel verplaatst moeten worden, ofwel kopiëren naar de map Materiaal. Kopiëren is aanbevolen zodat de originele bestanden onaangerooerd blijven in de originele map.

Maak in de map Materiaal een map G1GirDeR aan en een gelijkaardige map voor de andere generaties. In de stamboom eigenschappen behoud u het pad Z:\Documents\Aldfaer\Materiaal.

Het koppelen van de bestanden kunt op 2 manieren doen:
- op de vraag verplaatsen/kopiëren kiest u voor kopiëren en wel naar de gelijknamige submap in hoofdmap Materiaal of,
- kopieer alle bestanden naar hun gelijknamige submap in hoofdmap Materiaal en vervolgens koppelen via Tonen > Materiaal > Niet gekoppelde bestanden.

Note: van pdf-bestanden worden in het hoofdvenster alleen het icoon weergegeven van het type bestand. Meer details hierover > druk op F1 wanneer het Materiaalvenster in focus is.

Laatst bewerkt 27 okt 2025 23:36 door JayCee.

Lees meer

28 okt 2025 14:12
@Derek,

Ik meen te begrijpen dat u ergens op de pc een map per generatie hebt aangemaakt. Om dit systeem te bewaren zullen de te koppelen bestanden ofwel verplaatst moeten worden, ofwel kopiëren naar de map Materiaal. Kopiëren is aanbevolen zodat de originele bestanden onaangerooerd blijven in de originele map.

Maak in de map Materiaal een map G1GirDeR aan en een gelijkaardige map voor de andere generaties. In de stamboom eigenschappen behoud u het pad Z:\Documents\Aldfaer\Materiaal.

Het koppelen van de bestanden kunt op 2 manieren doen:
- op de vraag verplaatsen/kopiëren kiest u voor kopiëren en wel naar de gelijknamige submap in hoofdmap Materiaal of,
- kopieer alle bestanden naar hun gelijknamige submap in hoofdmap Materiaal en vervolgens koppelen via Tonen > Materiaal > Niet gekoppelde bestanden.

Over de directories zijn we het eens.  maar
als ik via het Materiaal scherm werk  >Tonen>Materiaal  dan krijg ik gekoppelde en niet gekoppelde bestanden , ik kan enkel niet gekoppelde bestanden koppelen en wel aan de eerste persoon waarop ze betrekking hebben bvb geboorte of overlijdensacte  aan de persoon waarover het gaat , maar huwelijsk acte slechts aan 1 van de twee partners, want ik akn geen 2 personen ingeven, 
vanuit gekoppelde bestanden is er geen knopje om personen toe te voegen aan de gekoppelde bestanden 

in principe zou ik  >persoon>bestand een bestand moeten kunnen selecteren in de  subdirectory van /Aldfaer/Materiaal wat mijn voorkeurslocatie .  als ik dat doe dna krijg ik de errormelding om de kopieren/ verplaatsen of anulleren , bij annuleren wordt er geen koppelign gemaakt , bij kopieren wordt de file naar
/Aldfaer/materiaal  gecopieerd  en bij verplaatsen ook waardoor in het latse geval  de eerdere koppeling verbroken wordt,  maar de koppelign wijst naar /aldfaer/materiaal en niet naar /Aldfaer/Materiaal/generatieSubdirectory. 

groeten 
DVG

Lees meer

28 okt 2025 18:30 - 28 okt 2025 18:30
@Han Kortekaas

Deze probleem analyse gaat uit van mijn bevindingen op een Windows11 omgeving met Aldfaer v12 
installatie Aldfaer executable in C:\Aldfaer   
en data in  X:\users\derek\My Documents\Aldfaer\   (driveletter D-Z  ttz alles wat niet C: is geeft het probleem)
Stamboom - eigenschappen   mappen in  X:\users\derek\My Documents\Aldfaer\Materiaal\  (=voorkeurslocatie)
Wanneer ik via Persoon>Bestand>Bestand_koppelen  een grafisch bestand selecteer, dat  in een subdirectory ..\Aldfaer\Materiaal\Generatie1\  staat
en dat wil koppelen krijg ik in alle gevallen de fout boodschap dat het bestand zich niet in de voorkeurslocatie bevind en  de optie om te verplaatsen kopieren of annuleren 
- bij annuleren wordt er geen koppeling gemaakt
- verplaatsen wordt het bestand uit het subdirectory naar ..\Aldfaer\Materiaal\ verplaatst  indien er een bestaande koppeling is wordt die verbroken en nieuwe koppeling voor deze persoon wordt in het materiaal scherm gemaakt zonder pad  
- bij kopieren wordt het bestand uit het subdirectory naar ..\Aldfaer\Materiaal\ gekopieerd indien er een bestaande koppeling is wordt die niet verbroken en een tweede koppeling voor deze 2e persoon  wordt in het materiaal scherm gemaakt zonder pad  

Wanneer ik de data echter  in  C:\users\derek\My Documents\Aldfaer\   zet 
en  Stamboom - eigenschappen   mappen in  C:\users\derek\My Documents\Aldfaer\Materiaal\  (=voorkeurslocatie)
werkt het anders
wanneer ik via Persoon>Bestand>Bestand_koppelen  een grafisch bestand selecteer in een subdirectory ..\Aldfaer\Materiaal\Generatie1\  en dat wil koppelen krijg ik in alle gevallen een correcte koppeling zonder fout boodschap, met de verwijzing naar het juiste subdirectory in pad ;   indien er een bestaande koppeling is naar een andere persoon wordt die niet verbroken , de koppelign heeft het juiste subdirectory in pad en het aantal koppelingen wordt verhoogd in het materiaal scherm   

functie beschrijving
kopieer een aantal *.pdf en *.jpg  bestanden in  een subdirectory Generatie1 van mappen in  C:\users\derek\My Documents\Aldfaer\Materiaal\Generatie1   
werkwijze 1  Tonen>Materiaal>  (ook ctrl+shift+M)  kies Niet-gekoppelde bestanden  selecteer  een bestand en  koppel aan een persoon
resultaat : het bestand wordt opgenomen in gekoppelde bestanden met het correcte subdirectory ..\Generatie1 en aantal koppelingen 1 
het is niet mogelijk om vanuit gekoppelde bestanden  een andere persoon te koppelen 
dat is mijn oplossing  met name een button in gekoppelde personen koppel een bijkomende persoon  en evt een button ontkoppel een persoon

mvg 
DVG
Laatst bewerkt 28 okt 2025 18:30 door Derek v. Giroulle.

Lees meer

28 okt 2025 19:41
Ik zou een andere test verwachten met de data in X:\My Documents\Aldfaer\ dus zonder  een Windows voorbehouden naam \users\

Lees meer

29 okt 2025 14:25
ik zal zien wat ik kan doen op die windows machine

Lees meer

29 okt 2025 19:00
Derek,

Kan je hier een schermafdruk laten zien van het venster dat je krijgt via Stamboom -> Eigenschappen?

Paul

Lees meer

01 nov 2025 11:27
de niet werkende config

Bijlagen:

Lees meer

01 nov 2025 11:28
de werkende config

Bijlagen:

Gemaakt door Kunena